Fibromyalgi och träning – helt rätt.

När man har ont i hela kroppen, är trött som få och knappt kan öppna en konservburk känns träning väldigt långt borta, men det är kanske då man behöver det som mest. De som lider av fibromyalgi har ofta sömnproblem, dåligt minne och känner sig nedstämda. Muskelmassan minskar ofta till följd av mindre fysisk aktivitet eftersom det gör ont att röra på sig och man orkar mindre. Det blir en ond cirkel. Man äter smärtstillande, antiinflammatoriska medel, psykofarmaka mot nedstämdhet eller depression och kanske insomningstabletter eller sömntabletter för att kunna sova. Man blir stillasittande, har ont, blir trött och ledsen, orkar mindre, isolerar sig och blir ännu mer ledsen. Musklerna försvagas och allt blir ännu jobbigare. Har man otur tappar man all verklighetsförankring och går in i en stor depression, släpper räkningar, jobb – allting. När man sedan börjar arbeta sig tillbaka till livet igen kanske man har en del skulder eller olika avbetalningar på saker och ting för att man inte hade råd att köpa kontant. Ett bra sätt att komma på fötter igen är att ta ett privatlån för att rensa upp ekonomin och samla alla olika lån under ett enda.

Det finns inga genvägar. Det finns inget botemedel mot fibromyalgi, men det finns träning. Träning är ett universalmedel som faktiskt hjälper mot det mesta. När vi tränar frigörs en massa bra ämnen i kroppen som får oss att må bättre, och många av dessa ämnen är helt perfekta för fibromyalgipatienter. Endorfiner som utsöndras agerar som smärtstillande medel, vilket är suveränt. Blodsockernivån sänks när musklerna aktiveras, och högt blodsocker är aldrig bra vare sig man har diabetes eller inte. Man minskar risken för att få blodproppar när man tränar. Träning frisätter kväveoxid som motverkar högt blodtryck, vidgar blodkärlen och gör att blodplättarna blir mindre klibbiga enligt Carl-Johan Sundberg som är träningsforskare. Kroppen framställer även ämnen som verkar inflammationsdämpande när vi tränar, och många fibromyalgipatienter äter just inflammationsdämpande medel i tablettform.

Träning aktiverar kroppen att utsöndra endorfin, serotonin, dopamin, BNDF, IGF, VEGF och ökar produktionen av NK-celler bland annat, men vad gör då dessa ämnen för oss? Endorfin är ett lyckohormon som ger ett lyckorus och fungerar ungefär som morfin. Man blir lite hög, glad och smärtlindrad. Serotonin är en signalsubstans som reglerar välbefinnandet, styr oro/ångest, aggression, vakenhet, sömn och aptiten. Är man deprimerad har man ofta låga nivåer av detta. Dopamin ger en kick när det utsöndras och liknar amfetamin i den kemiska uppbyggnaden. BNDF stimulerar nybildning av våra hjärnceller, vilket är bra för hjärnkapaciteten och minnet. IGF ökar bildandet av insulinreceptorerna på våra celler, det hjälper oss förebygga och förbättra diabetes typ 2. VEGF stimulerar nybildning av små blodkärl vilket är bra för cirkulation, syresättning och allmän hälsa. NK-celler är så kallade mördarceller i vårt immunförsvar som angriper virus, cancer och annat otäckt.

Det behöver inte vara gymmet man startar sin träning på. Med dessa enkla övningar att göra hemma kan man komma en bra bit på vägen för att i senare skede skaffa ett gymkort och komplettera eller utöka sin träning.

Lycka till och kör hårt!